The start of something new. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emily Verkooijen - WaarBenJij.nu The start of something new. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emily Verkooijen - WaarBenJij.nu

The start of something new.

Door: Emily-V*

Blijf op de hoogte en volg Emily

25 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Vochtige hitte, brandende zon en vrolijke mensen. Sinds donderdag 13 november ben ik in dit mooie, bijzondere land. In Paramaribo om precies te zijn.
Het is erg wennen geweest: de omgeving, het appartement en warme zon op het middaguur. De natuur is hier prachtig en de mensen zijn vriendelijk. Ook het feit dat men Nederlands spreekt, maakt dat je je snel thuis voelt.

De afgelopen tijd hebben we de stad goed verkend. Intussen hebben we fietsen gehuurd en crossen we al sinds het begin tussen de auto`s door in het drukke verkeer van Paramaribo. Ook hebben we heerlijke Surinaamse gerechten geproefd. Momenteel is mijn persoonlijke favoriet het broodje pom bij restaurant Zus & Zo. Pom is een Surinaams ovengerecht wat voornamelijk bestaat uit de vrucht pom tayer en vlees. Zeker het proberen waard als je eens in Suriname komt.

Ook hebben we het één en ander van de stad bekeken. Zo zijn we het eerste weekend gezellig gaan shoppen (ja, dat kan niet wegblijven als zes meiden op pad gaan!) en zijn we naar fort Zeelandia geweest.
Dit laatste is een fort, althans de overblijfselen daarvan, uit de tijd dat Suriname een Nederlandse kolonie was. Het vertelt veel over de geschiedenis van Suriname en er is een rondleiding, waarbij deze wordt toegelicht. Het is zeer indrukwekkend om te zien en de verhalen te horen, mede omdat de slavernij (helaas) hierin een grote rol speelde.

Naast al deze leuke ervaringen, moet er uiteraard ook hard gewerkt worden. Het is tenslotte onze minor. De afgelopen week hebben we veel contact gehad met onze opdrachtgever, overheidsinstanties, ministeries en buurthuizen.
Alles gaat zo anders hier. Formaliteit staat hoog in het vaandel. Aan de andere kant is niet iedereen even punctueel. Het ironische is dat van ons wel verwacht wordt dat te zijn.
Deze week treffen we de laatste voorbereidingen voor de enquête afnames en begin volgende week hopen we hiermee te kunnen starten.

Afgelopen weekend hebben we het uitgaansleven van Paramaribo verkend. Afgezien van het feit dat je je een ontzettende bakra voelt tussen al deze soepel bewegende mensen, was ook dit een erg leuke ervaring. Daarnaast zijn we naar de Paramaribo zoo geweest en hebben we zondag heerlijk kunnen bijkomen bij een zwembad in de buurt.

Naast het uitvoeren van het project is het dus ook ontzettend genieten hier. Aankomend weekend gaan we misschien al een tripje door het binnenland maken. Hier kijken we ontzettend naar uit. Laat maar komen die jungle!

• 25 November 2014 - 21:06

Jamila:

Yeah tof! Leuk als je ons op de hoogte blijft houden van je avonturen. Enmmm Lekker broodje pom, dat smaakt daar vast nog heel veel beter dan bij het beste Surinaamse tentje in Roffa!

• 25 November 2014 - 22:51

Kim:

Jaaaa Eempie!! Mooi geschreven! Zag alles voor me! Zet em op daar en hou ons op de hoogte van je avonturen daar

• 26 November 2014 - 00:36

Lia:

Wow, superleuk om te lezen en jullie hebben in korte tijd al wat gedaan zeg, zei het ook natuurlijk de dingen die erbij horen ivm jullie doel. We zien weer uit naar je volgend verhaal, veel succes en geniet van je avontuur. Groetjes van ons

• 26 November 2014 - 12:44

Je Pa :-) :

Hi Emily,
    Hardstikke leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven van je avontuur. Je maakt in ieder geval al hele leuke dingen mee zo.
    Groetjes vanaf de luchthaven in Izmir Turkije, waar ik een paar uurtjes moet wachten op mijn vlucht naar huis.
    Het ga je goed daar, en doe de groeten aan die andere vijf avonturiers :-) :-) :-)
    LU xxxx
    Je Pappie :-)

• 27 November 2014 - 19:46

Mam:

Heel erg leuk dat je ons op de hoogte houdt.
    Je hebt in de 2 weken dat je er bent al veel gedaan. Geniet en werk ze nog.
    gr. Je mammie.

• 28 November 2014 - 22:42

Elsaline:

Zo te horen heb je t ontzettend naar je zin :) geniet van de warmte, hier heeft de kou zijn intrede gedaan:( we missen je wel hoor! Maar geniet van alle avonturen :) liefsxx

• 30 November 2014 - 16:22

Kristy:

Ziet er leuk uit! Veel plezier nog en werk ze :)